Bagaimana Anda Baki chakra anda

Bagaimana Anda Baki chakra anda

Sebagai permulaan, cakra perkataan itu sendiri bermakna roda, atau vorteks dalam bahasa Sanskrit. Terdapat tujuh chakra utama dalam badan kita.
Mereka biasanya dikatakan sebagai pusat tenaga yang menyimpan aliran tenaga berjalan dalam sistem anda.
Jika salah satu atau lebih daripada tidak seimbang, aliran tenaga akan menjadi tidak seimbang juga mengakibatkan masalah dari segi mental, fizikal, emosi dan rohani.

Mungkin anda telah mendengar beberapa masa yang kita ada lebih daripada badan fizikal seperti tubuh fikiran, karma kebijaksanaan dan kebahagiaan. Menurut kebanyakan "guru" chakra yang terletak di prana badan atau tenaga badan yang dikenali sebagai. Menghubungkan badan-badan dan chakra adalah saluran tenaga yang dipanggil Nadis. Jadi tiap-tiap badan disambungkan dan chakra memainkan peranan penting dalam memastikan semua badan yang sihat. Jika mereka, tenaga rohani yang terpendam dikenali sebagai kundalini akan mengalir melalui pusat-pusat tenaga menjadikan mereka bersemangat.

Dalam badan fizikal, setiap satu daripada tujuh chakra adalah berhubung dengan salah satu daripada tujuh kelenjar endokrin dan sekumpulan saraf dikenali sebagai plexus. Setiap kelenjar mempunyai peranan penting dalam mengawal fungsi tertentu di dalam badan jadi setiap chakra boleh dikaitkan dengan bahagian tertentu badan.

Persepsi dan deria anda, yang boleh dibahagikan kepada satu kategori setiap chakra, mempengaruhi bagaimana anda mengalami realiti dan oleh itu memberi kesan kepada negeri anda kesedaran. Dengan cara ini chakra juga adalah penting dalam apa keadaan kesedaran anda berada.

Seperti kaca yang akan mula bergetar dari nada yang tepat, chakra boleh diseimbangkan dengan menggunakan bunyi yang betul melalui suara anda.

Tujuh chakra - Lokasi dan fungsi

Pertama, terdapat biasanya dua tradisi dalam menerangkan lokasi chakra. Setiap satu adalah sedikit berbeza, tetapi kedua-dua mereka bekerja denda. Terdapat lebih daripada tujuh pusat tenaga tetapi kita katakan tujuh kerana ini adalah tujuh yang utama. Orang-orang yang saya kini akan menyenaraikan biasanya daripada tradisi India dan cara yang saya pelajari.

Seperti kaca yang akan mula bergetar dari nada yang tepat, chakra boleh diseimbangkan dengan menggunakan bunyi yang betul melalui suara anda. Saya juga akan menyenaraikan bunyi-bunyi, atau mantera ini. Mereka juga masing-masing sesuai dengan unsur.

1: Mooladhara
Lokasi: Perineum (pertengahan antara kemaluan dan dubur)
Unsur: Bumi
Kepentingan: Kestabilan. Asas untuk kebangkitan kundalini.
Organ-organ yang berkaitan: Buah pinggang dan pundi kencing.
Mantra: Lang. Utter LA dan membiarkan bunyi bergema pada "ng". Suka: LAAnnnngggg. Seperti bunyi yang anda dapat apabila lembut menarik loceng. Teknik yang sama untuk sebutan mantera 1-5

2: Swadhishtana
Lokasi: kawasan kemaluan
Unsur: Air
Kepentingan: Peningkatan kawalan diri dan sensitiviti.
Organ-organ yang berkaitan: Rahim, testis, prostat dan usus besar.
Mantra: Vang. Utter VA dan membiarkan bunyi bergema pada "ng". Suka: LAAnnnngggg

3: Manipura
Lokasi: pada pusar
Unsur: Api
Kepentingan: membangkitkan kekuatan dan semangat, penting untuk kesihatan yang baik dan kekuatan fizikal.
Organ-organ yang berkaitan: perut, hati, limpa dan usus kecil.
Mantra: Rang

4: Anahata
Lokasi: Di ​​tengah-tengah dada.
Unsur: Air.
Kepentingan: Pusat perasaan, kasih sayang dan belas kasihan.
Organ-organ yang berkaitan: Heart
Mantra: Yang

5: Vishuddhi
Lokasi: pada epal Adam di tekak.
Unsur: Cosmos (ruang).
Kepentingan: membangkitkan menyerahkan balik, kesucian, membuka dimensi mistik.
Organ-organ yang berkaitan: Tekak, paru-paru.
Mantra: Hang

6: Ajneya
Lokasi: Di ​​tengah-tengah dahi mata. "Mata ketiga".
Unsur: Eter
Kepentingan Pusat di mana tenaga solar dan lunar menyegerakkan, penting untuk berbunga kecerdasan dan kesedaran, meningkatkan memori dan penumpuan. Bijaksana. Penglihatan batin. Deria keenam.
Organ-organ yang berkaitan: Mata
Mantra: Aum. Biarkan "A" kira-kira 2/3 daripada bunyi dan "um" (disebut seperti "om") ketiga yang terakhir. Seperti ini: Aaaaaaaauumm.

7: Sahasrara
Lokasi: Crown kepala
Unsur: Lampu dalaman, "cahaya putih", tenaga kosmik.
Kepentingan: Bunga chakra ini membawa kepada keadaan kesatuan yang lengkap dengan kesedaran kosmik pencerahan ..
Organ-organ yang berkaitan: Otak
Mantra: Ogum Sathyam om. Ucapkan sesuatu seperti ini: OoGumm Saatiamm Ooooomm.

Jangan memaksa ia

Terdapat banyak cara untuk mengimbangi chakra. Sesetengah orang mahu kundalini untuk membangunkan supaya mereka akan mengalami negeri diubah kesedaran, mencuba teknik-teknik yang boleh membahayakan, cuba untuk memaksa kundalini ke atas tulang belakang melalui chakra. Jika anda ingin melakukan apa-apa senaman untuk mengimbangi chakra. Jangan keterlaluan. Lakukan senaman sekali dan melihat bagaimana rasanya.

Chakra teknik Dhyana

Ini adalah teknik untuk mengimbangi chakra anda dengan memberi tumpuan pada mereka, satu demi satu dan melaungkan mantera mereka.
Arahan: Duduk dengan selesa sama ada di kerusi atau menyeberangi berkaki. Anda juga boleh menggunakan teratai atau setengah teratai kedudukan jika anda telah menggunakan kedudukan ini sebelum dan selesa dengannya. Berehat.
(Optionable: Sentuh garisan asas ibu jari dengan bahagian atas jari telunjuk anda Mempunyai tapak tangan menghadap ke langit berhampiran lutut.).
Memberi tumpuan kepada lokasi chakra yang pertama dengan mata tertutup. Tarik nafas dan pada nafas keluar anda mengucapkan mantera yang sepadan. Anda melaungkan mantera tujuh kali, sekali setiap nafas. Tidak tegang, nafas santai, sambil mengekalkan tumpuan kepada lokasi chakra.
Bergerak ke chakra yang akan datang dan melakukan perkara yang sama untuk semua tujuh daripada mereka.
Cara mengucapkan mantera diterangkan di atas, tetapi ia will not merosakkan meditasi jika anda mengatakan mereka sedikit salah. Jangan bimbang tentang itu.
Apabila anda telah selesai, saya mengesyorkan anda berbaring dan berehat untuk seketika, kerana panjang atau pendek yang anda berasa seperti.

Anda boleh melakukan maksimum latihan ini sekali sehari. Beberapa kali seminggu, bulan atau setiap kali anda merasa tidak seimbang dan perlu untuk menetap dan masuk ke dalam kira-kira.

Ini adalah sesuatu yang sesiapa pun boleh melakukannya dan bahawa manfaat sesiapa melakukannya. Ia adalah salah satu cara yang lebih mudah dan tidak berkaitan dengan apa-apa jenis agama, guru atau apa-apa seperti itu.

Mencubanya. Ia mungkin sesuai untuk anda!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar