Menyembuhkan Alternatif Jerawat

Menyembuhkan Alternatif Jerawat

Jerawat adalah keadaan kulit di mana pembentukan kulit, biasanya dikenali sebagai whiteheads atau bintik hitam, muncul di muka orang itu, dan bahagian atas badan. Ia adalah yang paling biasa di kalangan remaja. Walaupun punca sebenar jerawat tidak diketahui, ia dipercayai bahawa ia disebabkan oleh gabungan peningkatan aktiviti kelenjar pengeluar minyak, dipercepatkan menumpahkan sel-sel kulit mati, dan peningkatan dalam tahap hormon.

Dalam usaha untuk melembapkan kulit, badan kita menggunakan sebum kelenjar (pengeluar minyak) untuk menjana minyak (sebum) dalam folikel rambut. Minyak yang kini ke arah permukaan badan, ia menghadapi beberapa sel-sel kulit mati dalam perjalanan dan bercampur dengan mereka. Sekiranya sel-sel kulit mati membentuk terlalu cepat, mereka membuat "plug" di liang, yang sebum itu tidak dapat menembusi. Ini membawa kepada pengumpulan sebum di bawah kulit, dan ini adalah apa yang kita panggil jerawat, atau jerawat.

Wujud beberapa manifestasi dan peringkat jerawat, seperti whiteheads, bintik hitam, redheads, papules, pustules, nodul dan sista. Separuh akhir adalah peringkat di mana tisu menjadi dijangkiti, dan dua yang terakhir daripada mereka adalah yang paling berbahaya, kerana mereka boleh menyebabkan kerosakan tisu yang boleh membawa kepada parut.

Antara faktor yang boleh menyumbang kepada jerawat, adalah peluh berlebihan, kebersihan kulit yang bermasalah, penggunaan solek atau muka krim, bukan cahaya matahari yang cukup, makanan tertentu (makanan terutama diproses), tindak balas keradangan badan kuat, dan lain-lain

Walaupun jerawat bukan satu keadaan yang mengancam nyawa, ia boleh menjadi sumber banyak tekanan dan kesedihan, jadi ia perlu dirawat dengan cara yang tepat pada masanya dan berkesan.

Disenaraikan di bawah adalah beberapa penawar alternatif masa diuji untuk jerawat:

Rawatan akupunktur telah terbukti mempunyai kesan positif yang besar ke atas jerawat. Sebagai contoh, dalam satu kajian yang dijalankan di China pada awal 90-an, enam puluh dua daripada lapan puluh orang yang mengalami jerawat kulit mereka telah dibersihkan, dengan 11 lagi mengalami 'peningkatan yang ketara ".
Bawang putih digunakan dalam sesetengah budaya sebagai bahan antibiotik anti-bakteria dan semula jadi yang berkesan. Membuat tuam daripada satu ulas bawang putih segar, meletakkan ia di atas sekeping kain kasa dan lampirkan di kawasan yang terjejas dengan bantuan band. Tutup dengan kain panas dan seperti ini selama 10-15 minit. Untuk melindungi kulit daripada ruam memohon sama ada minyak sayuran atau Vaseline untuk kawasan yang akan dirawat terlebih dahulu.
Mereka yang mempunyai kulit berminyak harus mendapat manfaat daripada jus lidah. Anda boleh menggunakan jus yang dibeli di kedai kesihatan, tetapi ia adalah yang terbaik untuk membuat sendiri. Potong beberapa daun aloe, bilas, dan "cuaca" mereka di tempat yang sejuk gelap selama 10 hari. Selepas 10 hari, memerah jus daripada daun dan menggunakannya sebagai pelembap kulit 2 - 3 kali sehari.
Dalam satu lagi resipi untuk kulit berminyak, tambah satu bahagian setiap madu dan marigold berwarna dan campuran dalam cawan air suam. Memohon kepada kulit 2-3 kali sehari.
Untuk menarik keluar jangkitan, stim yang anda hadapi dengan campuran elderflower dan marigold.
Satu lagi kaedah untuk mengurangkan jangkitan terdiri dalam ringkas mendidih daun elderflower muda untuk 30 -40 saat dan kemudian memohon mereka ke kawasan yang dijangkiti.
Untuk mengurangkan keterukan jerawat, ia adalah disyorkan untuk menghapuskan makanan yang diproses daripada diet anda. Juga, menghadkan pengambilan lemak, serta makanan pedas.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar